top of page
089.jpg

MİMARLIĞIN
SES VE IŞIK HALİ
HAS Mimarlık

 

NOHLab ve Buşra Tunç tarafından
tasarlanan Mimarlık ve Medya Sanatları
Etkileşimli Mekansal bir Deneyim Sergisi


Danışman: Pelin Derviş

2-13 Kasım 2016, 10.00-19.00
MSGSU Tophane-i Amire KSM
Tek Kubbe Salonul

Sergi Video ve Görselleri

Mimarlık ve Medya Sanatları Etkileşimli Mekânsal bir Deneyim

 

HAS Mimarlık'ın yapıtları arasından sanatçıların yaptığı seçki ve yorumla tasarlanan görsel-işitsel bir performans

 

3 Istanbul Tasarım Bienali “yaratıcı mahalleler” programı kapsamında

 

HAS Mimarlık projelerinden yapılan seçki, mekâna özgü tasarım ve dijital teknolojilerin bütünleştiği sergilemeyle, Tophane-i Amire Tek Kubbe Salonu’nun büyülü atmosferinde bir geçmiş-gelecek sentezi oluşturmayı amaçlıyor.

 

Tek Kubbe Salonunu odak noktası olarak ele alan kurgu, çağdaş yorumlarla, eskiden-yeniye, bütünden-parçaya, gerçekten-sanala, dengeden-dengesizlik haline dönüşümler yaratıyor. Ziyaretçiyi de içine çekerek zaman ve mekân kavramlarının bulanıklaştığı alışılmadık bir mekânsal deneyim yaşatıyor.

Tarihi Kubbeyi Yeniden Yorumlamak

Tek Kubbe Salonunun kuvvetli bir mimari öğesi olan kubbe, ana fikrin başlangıç noktasını oluşturmuştur. Kurgu, bu noktadan yola çıkan ve kubbeye karşılık gelen ters “ışık kubbe” ile geliştirilmiştir. Kubbe geometrisinin kusursuzluğuna karşılık, ışık kubbe; bugünün yorumuyla tarihi kubbeyle diyalog kuran bir yapı olarak kurgulanmıştır. Yeni üretim kubbeyi kendine yüzey edinen görsel-işitsel sunum, kubbe çağrışımları üzerinden, hem HAS Mimarlık yapıtlarını, hem de mekânın atmosferini bütünleştirerek yeniden kurgular. Ziyaretçi, kendini saran deneyim sırasında, ışık ve sesin hareketiyle gerçek ile sanal uzamlar arasında gidip gelir.

 

Bütün, Parça, Sonsuz

 

Kubbenin tepe noktasında odaklanan ışık huzmesinin harekete geçmesiyle renklere ayrılıp dağılan ışık, somut görsellerde vücut bulur. Bir ve bütünün, çoğalması, parçalanması ve sonrasında vücut bulması, mekânın mistik atmosferinde, üçüncü kuşağa el veren HAS Mimarlık’ın kendini yeniden yaratmasını, sürekliliği ve sonsuzluğu simgeler.

Gerçek ve Sanal, Geçmiş ve Gelecek

 

Mimarlık projelerinin kalıcı karakterinden yola çıkarak firmanın geleceğe yönelik ilerici görüşlerini vurgulayan devinim, yer yer izleyicinin an ve mekânla ilişkisini koparmayı hedefler. Kubbenin mimari ve akustik özellikleri ses ve ışıkla vurgulanırken, geçirgen ışık kubbe üzerine düşen hareketlilik içinde, geçmiş ve gelecek karışır; bütünleşir, zaman ve mekân kavramları iç içe geçişir.

 

Serginin Öyküsü:

 

2014 yılında, Buşra Tunç’un HAS Mimarlık’ta çalıştığı dönemde, mimarlık ve dijital teknolojilerin kesişim noktalarını araştırması ve NOHlab kurucuları, Candaş Şişman ve Deniz Kader’le işbirliği yapmasıyla başlayan süreç, HAS Mimarlık projelerini içeren bir performans tasarlanmasını gündeme getirdi. HAS Mimarlık kurucu ortakları Ayşe Hasol Erktin, Hayzuran Hasol ve Doğan Hasol’un da heyecanla destek verdikleri ilk düşünce, mekâna özgü tasarım ile medya sanatının iç içe geçtiği öncü bir örneğin yolunu açtı.

Tarihi mekânı odak noktasına alarak, dijital teknolojinin sunduğu olanaklarla yeni bir mekânsal algı yaratma düşüncesi, mimari ile dijital sanatın birlikte ele alınmasını gerektiriyordu. Bu nedenle, mimarlar ve sanatçılar tasarım sürecinin her anında etkileşim içinde çalıştılar. Ekibe -yine eski bir HAS Mimarlık çalışanı olan- Pelin Derviş’in danışman olarak katılması, serginin yöntem ve süreçler düzeyinde gerçekleşmesini sağladı.

 

KÜNYE

 

Mekân ve İçerik Tasarımı: Buşra Tunç, NOHlab
Danışman: Pelin Derviş
Sayısal Tasarım: Veysel Açıkel
Grafik Tasarım: Ali Emre Doğramacı
Animasyon Tasarımı: Necmi Deniz Akıncı
Ses Tasarımı: Giray Gürkal
Mekân Kurulumu: Sergen Tertemiz
Teknik Prodüksiyon: Visio-vox
Asistanlar: Taylan Karabaş, Furkan Ruşen

Teşekkürler: DECOL, Yüksek İşler, Asvill Yapı, Bülent Tuncay

 

Tasarım Ekibi hakkında:

 

BUŞRA TUNÇ

Buşra Tunç; mimarlık, sanat, tasarım alanlarında algı ve deneyim odaklı  işler üreten bir mimar ve sanatçıdır. Üniversitede mimarlık, sinema ve ses eğitimi aldı. Çalışmalarında temel motivasyonunu mekânın kendisinden alır. İşlerinde mekânsal müdahaleler, ışık, ses ve malzeme kullanarak hafıza, zaman ve mekân kavramları üzerine izleyiciyi içine alan atmosferler kurar.

http://busratunc.com

 

NOHLAB

NOHlab, İstanbul merkezli çok yönlü bir sanat stüdyosudur. 2011 yılında Candaş Şişman ve Deniz Kader tarafından kurulan NOHab, ticari ve sanatsal projeler için sanat yönetimi, hareketli grafik tasarımı, görsel işitsel performans ve deneyim tasarımı yapmaktadır.Ayrıca NOHlab; Chanel, Pink Floyd, Target, Land Rover gibi çeşitli uluslararası marka ve oluşumlar için sanatsal projeler geliştirmiştir.

http://www.nohlab.com/

 

PELİN DERVİŞ

Mimar; bağımsız editör ve küratör. İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu; yüksek lisans öğrenimini aynı üniversitenin Mimarlık Tarihi Bölümü’nde tamamladı. Son 12 yılda mesleğinin kültürel üretim boyutuna odaklandı. Türkiye’deki modern mimarlık üretiminin belgelenmesi ve İstanbul odaklı güncel kentsel konular özel ilgi alanlarıdır.

3. İstanbul Tasarım Bienali
Yaratıcı Mahalleler Programı Kapsamında

Ziyaretçi İzlenimleri
Mimarlığın Ses ve Işık Hali
HAS Mimarlık
bottom of page